Morgonen börjar med en plan

Godmorgon! Här har jag och familjen kommit upp. Jag har semester och rutinerna är inte som de brukar. Jag försöker att hålla de så gott det går, men det blir ju en annan vardag när man är ledig.

En sak som jag alltid försöker göra är att ta några minuter på morgonen, andas in några djupa andetag och gå genom vad jag förväntar mig av dagen och vad jag är tacksam för. Sen gör jag en plan för resten av dagen. Det hjälper enormt och det lättar upp dimman jag befinner mig i lite.

En plan kräver tid

Mitt tips är att avsätta tid för detta. För oss med adhd går inte planering per automatik. Vi har inte lika lätt för att planera och att dessutom planera i huvudet (med vårt dåliga arbetsminne) i farten samtidigt som man gör annat, är snarare en plan för att misslyckas. Därför är det så viktigt att ta TID för att göra detta i lugn och ro, ostört.

För mig som småbarnsförälder kan jag säga att det har hjälpt enormt. Att planera mitt bland barnen, i den ljudnivå och farten (mina ungar är aldrig stilla) är helt omöjligt. Unna dig och din hjärna några minuter av lugn för att bara tänka, det kommer ge så mycket i längden!

Out of sight, out of mind.

Jag har skrivit det förut, men vad du än planerar, gör det visuellt. Det är lättare att komma ihåg det man ser. För en del fungerar listor, påminnelser eller larm i mobilen och för andra bildstöd. Kommer skriva ett separat inlägg om strategier och hjälpmedel för detta senare.

Jag tar gärna min lugna stund i balkongen med en kopp kaffe och frisk luft.

Bli den första att kommentera

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *